Razvoj tehnike čitanja i pisanja kod deteta
Spremnost za čitanje i pisanje podrazumeva da su dobro razvijeni:
- Vizuelno i verbalno pamćenje;
- Pažnja i orijentacija u prostoru;
- Grafomotorna spretnost;
- Fonološka svesnost.

Sposobnost pamćenja
U 4. godini dete pamti sadržaje spontano, nenamerno. U 5.godini pamćenje zavisi od interesantnosti materijala i kod deteta je još uvek dominantno i nenamerno zapamćivanje. Tek sa 6-7 godina pamćenje je pod voljnom kontrolom.
Kada detetu predškolskog uzrasta pokažemo 10 pojmova na sličicama i zatim te kartice sakrijemo dete bi trebalo da se seti bar 5 pojmova.
Verbalno pamćenje treba uvežbavati kroz učenje pesmica, dana u nedelji, godišnjih doba, meseca u godini, neposrednim ponavljanjem niza brojeva istim redosledom počevši od dva do pet brojeva u nizu.
Pažnja i orijentacija u prostoru
Osnovne odlike pažnje su:
- Budnost – podrazumeva spremnost da se reaguje na stimulus.
- Fokusiranje – sposobnost ignosrisanja nevažnih i usmeravanje na relevantne draži.
- Tenacitet – duže održavanje usmerenosti i kvaliteta pažnje.
- Vigilnost – sposobnost brzog premeštanja sa jednog objekta na drugi.
U šestoj godini pažnja traje 8 – 12 minuta. Obim pažnje i koncentracije su nestalni i zavise od ponuđenog materijala. Pažnju i grafomotornu spretnost možemo vežbati istovremeno, poštujući raspon pažnje koji je odgovarajući za dati uzrast, pa u skladu sa tim na svakih 10 minuta menjati aktivnost i materijal za rad.
Orijentacija u prostoru je osnov čitanja, pisanja i računanja i tim veštinama prethodi.
Predloge U, NA, ISPOD, IZNAD, ISPRED, IZA, PORED, možemo vežbati u prostoru i na papiru. Kretanje NAPRED, NAZAD, U STRANU, sakrivanje igračke IZA, ISPOD, IZNAD, crtanje više elemenata na papiru su neki od načina vežbanja orijentacije u prostoru.

Grafomotorna spretnost
Dete predškolskog uzrasta precrtava precizno: krug, kvadrat, trougao i romb. Crtež ljudske figure je dvodimenzionalan sa svim delovima tela. Dete drži olovku pravilno. Prvo dete treba da savlada osnovne linije ( I, –, /) i da se ustali pravac sa leve na desnu stranu i odozgo nadole.
Fonološka svesnost
Fonološka svesnost podrazumeva svest o glasovima u reči. Podsticajne vežbe za razvoj elemenata fonološke svesnosti su:
- nabrajanje reči koje počinju istim glasom,
- rimovanje, tj.nabrajanje reči koje se završavaju istim slogom,
- vežbanje auditorne memorije,
- analiza prvog glasa u reči (igre na slovo na slovo),
- razlaganje reči od 2 glasa, pa od 3 itd.
- povezivanje 2 glasa u slog, zatim se prelazi na reči od 3, 4 glasa itd.